Október 1. A zene világnapja
Amit az írásban a betűk jelenteknek, a zenében a hangjegyek. Mutassunk a gyerekeknek kottát, beszélhetünk arról, hogy bárhol a világon, bármilyen nyelven is beszélő emberek, ha ismerik a kottát, és tudják olvasni, tudnak hangszeren játszani, vagy énekelni, akkor ugyanazt fogja jelenteni számukra! A hangjegyek és a kotta egyfajta írás, a hozzájuk tartozó hangok pedig a zene, de ez egy nyelv is egyben!
Beszélgessünk a hangszerekről: vannak ütősök, fűvósok, vonósok, billenytűsök, pengetősök. Próbáljanak mindegyikre példákat mondani! Beszélhetünk a zenekarokról, aki irányítja a zenét, a karmester, hogy a sok-sok hangszer a megfelelő időben induljon, gyorsítson, lassítson, váljon halkabbá, vagy hangosabbá, ez a karmester feladata, az irányítás, mint a forgalmat irányító rendőré pl.
Beszélgessünk a zene fontosságáról, hogy érzéseket ki tudunk fejezni az énekek által, akár szavak nélkül, egyfajta kommunikációs "módszer". Az éneklés lazít, ha mérgesek vagyunk, dühösek, érdemes énekelni egyet, ezt a gyerekekben nagyon korán tudatosítsuk! ha mérgesek, dühösek, nem tudják az akaratukat érvényesíteni, és dacoskodnak, hisztiznek, akkor énekeljenek valamit, dúdoljanak. Ha már most megtanulják ezt a módszert, és rutinszerűvé válik, később is tudják alkalmazni egész életük során!
Azt hiszem a zene témájához legjobban A muzsika hangja Dó-ré-mi c. dala illik.
Dó-ré-mi
Hát kezdjük az elején mindjárt,
az elején kezdeni jó .
Mert az olvasást hogy kezdik ?
- Á , b , c,
Az éneklést így kezdik : Dó , ré, mi ,
- Dó , ré , mi ,
Dó , ré , mi .
- Dó , ré , mi ,
Az első három halljam mi ? Dó , ré , mi .
- Dó , ré , mi ,
Dó , ré , mi , fá, szó , lá , ti ....
// : Dó , egy domb , egy szép zöld domb ,
Ré , egy régen látott rét ,
Mi , mi együtt ez a mi ,
Fá , a fák fölött az ég ,
Szó , egy szó , szórakoztató ,
Lá , és örül aki lát ,
Ti , ti tudjátok is már , hogy most újra itt a Dó .
A Dó , dó, dó . : // 2 x
az elején kezdeni jó .
Mert az olvasást hogy kezdik ?
- Á , b , c,
Az éneklést így kezdik : Dó , ré, mi ,
- Dó , ré , mi ,
Dó , ré , mi .
- Dó , ré , mi ,
Az első három halljam mi ? Dó , ré , mi .
- Dó , ré , mi ,
Dó , ré , mi , fá, szó , lá , ti ....
// : Dó , egy domb , egy szép zöld domb ,
Ré , egy régen látott rét ,
Mi , mi együtt ez a mi ,
Fá , a fák fölött az ég ,
Szó , egy szó , szórakoztató ,
Lá , és örül aki lát ,
Ti , ti tudjátok is már , hogy most újra itt a Dó .
A Dó , dó, dó . : // 2 x
A legjobban a zene jelentőségét, a gyerekek számára a Valahol, Európában A zene az kell c. dala fogalmazza meg:
Készíthetünk a zene kapcsán kreatívságokat is, de a legjobb, ha hagyjuk, hogy a gyerekek a konyhai ezsközök segítségével hangokat csaljanak elő, lábasok, üvegek, fedők ütögetésével, poharakba töltött rizs, lencse rázogatásával... hagyjuk a fantáziájukat szabadon szárnyalni!
Végül egy angol dalocska, amit nagyon szeretnek a gyerekeim:
I am the Music Man
And I come from down your way
And I can play
And I come from down your way
And I can play
What can you play?
I play piano/violin/big bass drum...
Pia-pia-pia-no
Pia-no pia-no
Pia-pia-pia-no
Pia-pia-no.
Pia-no pia-no
Pia-pia-pia-no
Pia-pia-no.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése