A gyerekek többsége hároméves korára számos testrészét képes felsorolni, később jönnek a "bonyolultabb" testrészek (csukló, könyök, térd, boka, csípő...), melyeket szerepjátékokkal kitűnően el lehet sajátítani - orvosos játék - , vagy amikor megtanul a gyerek görkorcsolyázni a térd és könyökvédő használatával e két testrész biztosan rögzül!, gyerekóra, karkötő felvételével a csuklót tanulhatja meg könnyedén...
Mondókázással is erősíthetjük a testséma kialakulását:
Itt a szemem, itt a szám,
Ez meg itt az orrocskám
| (mutatás szemre, szájra, orra) |
Jobbra-balra két karom,
Forgatom, ha akarom.
| (jobb és bal kéz emelgetése, forgatása) |
Két lábamon megállok,
ha akarok, ugrálok."
Ugyanez másik verzióban: | (lábak ütögetése, ugrálás) |
Ez a szemem, ez a szám,
ez meg itt az arcocskám.Jobbra-balra két karom,
forgatom, ha akarom.
Két lábamon megállok,
ha akarok ugrálok.
Nyisd a kezed,
zárd ökölbe,
forgasd csuklód
körbe-körbe!
Tapsolj kettőt,
csapj térdedre,
engedd karod
le a mélybe!
Kreatív, játékos feladatok: Párosítsanak a gyerekek bal és jobb kesztyűket, cipőket, papírból készült kezeket és lábakat.
Iránymozgás mondókák, énekek:
"Cini-cini muzsika,
Táncol a kis Zsuzsika.
Jobbra dűl meg balra dűl,
Tücsök koma hegedül."
| (hegedülés utánzása)
(törzsfordítás jobbra-balra)
(törzshajlítás jobbra-balra)
(hegedülés utánzása)
|
Pajtikám gyere velem táncolni,
táncolni, táncolni.
Biztos, hogy nem fogod megbánni,mert vélem ezt jó járni.
Járjuk a táncot és dobbantsunk
bal lábbal, jobb lábbal.Most pedig búcsúzunk s folytassuk,
járjuk egy új párral.
Játékok testrészek és páros testrészek (jobb-bal irányok) gyakorlására
Kövesd a vezért! Válasszunk egy vezért a gyerekek közül, játsszuk azt, hogy azt csinálja az osztály, amit a vezér mond:
"A vezér azt mondja, hogy álljatok a jobb lábatokra!"
Nehezíthetjük a játékot, hogy ellentétes irányokkal válaszoljanak:
"Emeld fel a jobb (bal) kezed!"
vagy
"Fogd meg a bal (jobb) válladat!"
Rendőrjáték: A gyermekek kiválasztanak egy rendőrt, aki kimegy a szobából. Ezalatt megbeszélik, ki lesz a tolvaj, akiről majd a rendőrnek pontos személyleírást kell adni. Majd visszahívjuk a rendőrt, és minden gyermek mond egy-egy jellemző tulajdonságot a tolvajról, aminek alapján ki kell találni, ki a tolvaj.
(bővítés alatt!)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése